Het Goede Doel ging van start in 1977

Het Goede Doel werd in 1977 opgericht door Temming en Van Herk. Later dat jaar werd Westbroek er door zijn jeugdvriend Temming als zanger bijgehaald.

In de jaren daarna zou de bezetting van de band nog een aantal malen wijzigen.

1982: het eerste succes

Met de eerste single In het leven breekt de band door.

Vlak na de opname van deze single besloot Dennis Ringeling (basgitaar) de band te verlaten om zich meer met Antilliaanse & Surinaamse muziek bezig te gaan houden. Hij werd vervangen door voormalig bassist Stephan Wienjus.

Weetjes:
– De single werd geproduceerd door John Tilly.
– Op de hoes staat Stephan Wienjus, terwijl op de plaatopname Dennis Ringeling speelt.
– Het nummer kwam niet verder dan een tipnotering (tip 16), maar gaf de band enige landelijke bekendheid.

Bandsamenstelling in 1982:

Henk Temming – zang & toetsen
Henk Westbroek – zang
Sander van Herk – gitaar
Stephan Wienjus – basgitaar
Hans Boosman – drums
Ronald Jongeneel – toetsen

Gijzelaar

Alle beschikbare studiotijd werd gebruikt voor de opname van één liedje. Er was geen tijd meer voor het opnemen van een achterkant. Daarom werd er een dubversie gemaakt van Gijzelaar. Ook deze single was geproduceerd door John Tilly.

In september van dat jaar bereikte de single Gijzelaar de hitlijsten. Dit kon gebeuren, omdat Frits Spits (toen geen fan van de band) op vakantie was en vervangen werd door Peter Holland, die in – het toen toonaangevende dagelijkse programma – De Avondspits de plaat ging draaien en zelfs uitriep tot Steunplaat (de Steunplaat werd ieder dag in het programma gedraaid!).

Gijzelaar werd een hit en werd aanleiding voor een grote rel. De TROS weigerde de plaat te draaien in de TROS Top 50 en Het Goede Doel haalde daarmee de voorpagina’s van alle grote Nederlandse kranten, waardoor het succes verder werd aangezwengeld. Nadat Prof Bastiaanse (een oorlogstraumadeskundige) op de radio de band had gekapitteld, nam de vereniging van ex-gijzelaars (die bestond echt!) het voor Het Goede Doel op.

Eén van de ex-gijzelaars was Annie Brouwer, een latere burgemeester van Utrecht

België

Een onverwachte hit

In november 1982 verscheen het album België. Dit album werd geproduceerd door Robin Freeman, behalve de drie al eerder opgenomen nummers.

Van dit album kwam de titelsong – België – op single uit, omdat (spijtoptant) Frits Spits dit in de ogen van de platenmaatschappij veel te lange liedje (6:20), tot steunplaat uitriep. De platenmaatschappij werd daardoor “gedwongen” dit liedje op single uit te brengen.

Sinterklaas... Wie kent hem niet?

In zijn programma De Avondspits werd op dezelfde dag dat België steunplaat werd,  Sinterklaas, wie kent hem niet?  van Henk en Henk, uitgeroepen tot snelst stijgende plaat in de hitparade.

Het was de bedoeling geweest van Temming en Westbroek om deze single gratis bij het album België te doen. Dit idee werd echter verworpen door de rest van de groep (die er niet op meespeelde). Om conflicten te vermijden besloten zij om dit liedje onder de naam Henk en Henk uit te brengen.

In 1983 volgde nog

2 singles van het album

Vriendschap en Hou van mij. Het album bereikte de eerste plaats in de album Top 100 en de platina status. Het was in 1982 het bestverkochte debuutalbum ooit.

Ook ontving Het Goede Doel in 1983 van de Stichting Conamus (nu BUMA Cultuur) de Zilveren Harp.

In het voorjaar van 1983 verliet drummer Hans Boosman de band en werd vervangen door Ab Tamboer, op dat moment de meest gevraagde studiodrummer van Nederland en tevens drummer van Earth and Fire.

Een buitenlands uitstapje

Die holländische antwort auf Bap

In de zomer van 1983 nam Het Goede Doel, op verzoek van platenbaas Willem van Kooten, het album België op in het Duits, waarbij alle nummers opnieuw werden ingezongen en Alleen en Anders Dan Iedereen zelfs helemaal opnieuw werden opgenomen.

De plaat kreeg lovende previews (recensies vóór de plaatrelease) van de Duitse pers (“Die holländische antwort auf Bap” – in 1983 een topgroep in Duitsland).
De – nieuwe – baas van de Duitse platenmaatschappij vond echter, dat er maar één single op het album stond. Een geheel andere keus dan in Nederland. Hij besloot om Alleen, de achterkant van In ’t leven, de eerste Nederlandse single, uit te brengen als eerste Duitse single… : Allein. Er werd nadien nooit meer iets uit Duitsland vernomen. Het album Belgien is nooit in Duitsland verschenen en slechts in Nederland in een kleine oplage uitgebracht.

Een vervolgalbum

Tempo Doeloe

Eind 1983 bracht Het Goede Doel het album Tempo Doeloe uit. Dit album was meer beschouwend en werd minder goed verkocht dan zijn voorganger, maar behaalde wél de gouden status. De productie werd gedaan door Okkie Huijsdens en Het Goede Doel (Henk Temming / Sander van Herk).

Het was de bedoeling dat dit album en ook de eerste single Eenvoud ruim voor de Sinterklaasverkopen in de winkel zou liggen. Omdat de opnames van met name het Duitstalige Belgien enorm uitliepen, werden alle deadlines niet gehaald en kwam het album pas eind december in de winkel. Eenvoud nr. 5 in de Nationale Hitparade en nr. 11 in de Top 40).

Tijdens de vakantie van de band werd echter, op gezag van de platenmaatschappij, deze singlekeuze veranderd in Geboren voor het geluk (zelfde hoes, zelfde serienummer) en kreeg als hoogste notering een Tip 14 notering in de tipparade.
Uiteindelijk werd besloten om Brood en spelen alsnog uit te brengen, nu als 12″ single (lange versie), waarop ook de lange versie van Allein (Duitse versie Alleen) te horen is.
Deze maxisingle is één van de best bewaarde geheimen in de geschiedenis van Het Goede Doel.

Eeuwige kerst

Een kerstsingle

Eind december 1984 verscheen Eeuwige kerst. Dit nummer werd net als alle andere nummers geschreven door Temming en Westbroek. Het was de eerste single waarop Annie Schilder te horen was, nadat zij in datzelfde jaar uit BZN was gestapt.
Ook het koor van Kinderen voor Kinderen (en twee solisten waaronder Laura Koutrik) en De Stem des Volks deden mee op deze single, die slechts twee weken te koop was en waarvan de opbrengst (na aftrek van de kosten van de VARA) naar Artsen Zonder Grenzen ging.
Het Goede Doel vond de kosten overigens buitensporig hoog! Er ging uiteindelijk bij een verkoop van 35000 singles slechts een klein bedrag naar het goede doel, in dit geval de dat jaar voor het eerst in Nederland opererende stichting, die dankzij deze single de eerste naamsbekendheid in Nederland kreeg.

Vanaf 1985 ging Het Goede Doel door als trio: Temming, Westbroek en Van Herk. Voor het maken van albums of voor optredens werden vanaf dat moment de muzikanten ingehuurd. Er werd zo veel mogelijk gebruikgemaakt van dezelfde mensen als voorheen.

Mooi & Onverslijtbaar

Na tweeënhalf jaar stilte rond de groep verscheen in 1986 het album Mooi en onverslijtbaar, geproduceerd door Henk Temming en Sander van Herk. Mooi en Onverslijtbaar werd door de pers uitermate goed ontvangen. Besloten werd op na het maken van het album z.s.m. weer te gaan optreden. Ditmaal met heel veel nieuwe muzikanten.

Na een paar televisiepromotie-optredens en een optreden in Ahoy, Rotterdam, werd Niki Romijn vervangen door Marjolein Spijkers. Op dit album staan de nummers: Ik dans, dus ik besta (ook op 12″, maxi-single) en …

Bandsamenstelling 1986

Henk Temming – zang & toetsen
Henk Westbroek – zang
Sander van Herk – gitaar
Toni Peroni – drums
Stephan Wienjus – basgitaar
René Meister – toetsen
Gerbrand Westveen – saxofoon, lyricon, toetsen
Valerie Conemans Beijnen – koor
Niki Romijn – koor

Zwijgen, Franse auto & Nooduitgang

Het zijn de andere 2 singles van Mooi & Onverslijtbaar. 

Zwijgen nr 17 Top 40

“Ik kan wel zeggen wat ik voor je voel
Wat ik van je wil en hoe ik het bedoel 
Ik kan vertellen hoe ik het ervaar 
De glimlach om je mond, de lichtval op je haar”

Franse Auto

Daarna wordt Franse auto nog als single uitgracht.
Dit liedje is eigenlijk het titelnummer van het album. (“Jij bent precies een Franse auto: Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot”).
Hoewel dit één van de favoriete liedjes is van Henk Westbroek, wordt dit geen hit.

Nooduitgang

Ook “Nooduitgang” staat op dit album (met een gastoptreden van Huub van der Lubbe). In de latere live uitvoering wordt ook dit nummer een hit. (nr. 25 Top 40).

Mooi en Onverslijtbaar haalde ruim de gouden status!

Stu Stu Studio

In 1987 was Het Goede Doel al begonnen – in de zojuist geopende Stu Stu Studio, de studio van Henk Temming en Sander van Herk – aan de productie van een nieuw album. Henk en Henk zouden deze keer niet zelf gaan zingen, maar bevriende zangers en/of collega’s voor wie zij respect hadden, vragen de zangpartijen voor hun rekening te nemen. Er waren heel veel logistieke problemen. Velen werden gevraagd:

Frank Boeijen

Management: “Nee!”

Henny Vrienten

“Nee!”

Herman van Veen

“Ja, mits…”

Rob de Nijs

Platenmaatschappij EMI: “Alle royalty-opbrengsten naar Rob de Nijs en EMI. Niets naar Het Goede Doel.”

Ramses Shaffy

Na het beluisteren van 4Films: “Is het komisch bedoeld?” “Ja?” “Leuk! Doe ik.”

Huub van der Lubbe

“Dat vinden de andere jongens niet goed…”

Circus Custers

“Ja, als het liedje mooi is…”

Toveren

Met Herman van Veen werd Toveren opgenomen voor dit album. Omdat er nog totaal geen zicht was op wie er allemaal wel of niet mee zouden gaan doen, werd dit liedje door Polydor (de toenmalige platenmaatschappij van zowel Het Goede Doel als van Herman van Veen op In Vogelvlucht gezet. Polydor bracht dit verzamelalbum uit ter gelegenheid van het feit dat Herman van Veen 20 jaar bij Polydor onder contract stond. Omdat hij de jaren daarvoor, door enorm succes in het buitenland (Duitsland!), nauwelijks in Nederland had opgetreden, moest aan de fans worden duidelijk gemaakt dat hij weer terug was. Ook moest worden geprobeerd een nieuw publiek te bereiken

Een single was wenselijk om dit album onder de aandacht te brengen. Dat werd dus Toveren, een klein hitje: hoogste notering: 36. (Toveren is dus een opname van Het Goede Doel en Herman van Veen die eigenlijk bestemd was voor Iedereen is anders.)

In Vogelvlucht . Hoogste notering 3; aantal weken in de hitparade: 59 !)

Coca Cola

Coca Cola Concerten

Omdat het maken van Iedereen is anders veel langer duurde dan verwacht, werd besloten om een live-album op te nemen. Dat zou de tijd kunnen overbruggen tot het moment van de release van Iedereen is anders. Het opnemen van een live-concert kost niet veel tijd en het mixen van een live-plaat duurt ook minder lang dan een studioplaat, omdat de instellingen van een mix, op het moment dat de sound goed is, niet veel hoeven te veranderen per nummer.

In de zomer van 1987, maakte Het Goede Doel een door Coca Cola gesponsorde mini tour van 4 optredens, waarbij de entree werd betaald met “gouden” afsluitlipjes van blikjes Coca Cola. Het Goede Doel stond in 1987 op een paar miljoen blikjes Coca Cola!

Besloten werd om alle 4 de Coca Colaconcerten op te nemen. Utrecht, Amersfoort, Den Bosch en Zandvoort.

Utrecht ging goed. Amersfoort werd vanwege de regen niet opgenomen, Den Bosch ging redelijk en Zandvoort ging geweldig, tot na een nummer of 8 het optreden vanwege een enorme regenbui moest worden gecanceld.

Het Goede Doel:

LIVE!

Er moest een single komen om het album te promoten. De normale gang van zaken in platenland. Alle nummers werden genoemd (behalve Nooduitgang, dat al eerder was opgenomen en in het voorjaar al een kleine hit was geweest.)

Niemand van Het Goede Doel zag het echter zitten om een nummer uit te brengen, dat al een keer eerder op single was verschenen.

Voor Ramses Shaffy lag al een tijd Vier films op de plank (voor het album Iedereen is anders). In een totaal ander arrangement werd dit nummer in de studio opgenomen en als single uitgebracht om LIVE! te promoten. “Nieuwe titel” 4 Films. Niet zo voor de hand liggend (een studiosingle als promotie voor het live-album) maar dat is eigenlijk wel vaker het geval bij Het Goede Doel.

De single deed zijn werk. Haalde een tipnotering (tip 9) en daardoor kwam Het Goede Doel vaak op televisie, waardoor LIVE! een groot succes werd. (Gouden plaat; hoogste notering: 9 in hitparade.)

Ondertussen werd er gestaag aan Iedereen is anders gewerkt.

Langzamerhand druppelde iedereen binnen. Zeker nadat Herman van Veen, na een geslaagde lobby, voor elkaar kreeg dat geen van de artiesten royalty’s zou ontvangen, maar dat de gehele opbrengst naar zijn Stichting Colombine zou gaan.

Iedereen is anders

Henk Temming kwam met het idee van een miniopera, een stuk dat door een klassiek geschoolde zanger zou moeten worden gezongen. Het thema had hij al geschreven toen hij nog niet professioneel met muziek bezig was en nog bij zijn ouders thuis woonde.

Marco Bakker was op dat moment de bekendste klassiek geschoolde zanger in Nederland en via Marjolein Spijkers (één van de zangeressen van Het Goede Doel en voorheen werkzaam bij Marco Bakker) werd hij benaderd. Chanson de malheur wilde hij graag komen inzingen. Op zondagochtend 8 uur! Waar gebeurd.

Hij zal door een noodlottig ongeluk, waarbij een vrouw het leven verloor, dit lied waarschijnlijk  – helaas – nooit meer zingen. Hij zingt in brug de profetische woorden: …”het veiligste vliegtuig stort een keer neer. Geen mens blijft onschuldig in het verkeer.”… ).

Ook Herman van Veen nam dit nummer later op.

Het maken van Iedereen is anders begon ondertussen op een soort kwartetspel te lijken. Voor Frank Boeijen (ging niet door) werd Mijn geheim geschreven, waarvan uiteindelijk, nadat hij de gehele tekst had herschreven (Geen idee) Herman van Veen de vertolker werd. Later nam hij het nogmaals op met weer een andere tekst: Wie vertelt het mij?

Speciale aanbieding, geschreven voor Hennie Vrienten werd uiteindelijk door Nol Havens (van VOF De Kunst) gezongen.

De platenmaatschappij van Rob de Nijs zag, nu niemand iets zou gaan verdienen, af van zijn claim op alle royalty’s en Rob de Nijs deed mee (In Tegenwoordig wordt weer helemaal als vroeger wilde hij het woord ‘hoofdpijn’ graag vervangen door ‘kanker’; “teveel zon daar krijg je hoofdpijn/kanker van”; het werd dus kanker).

Circus Custers, Ramses Shaffy, Peter te Bos (Claw Boys Claw), Hans de Booij, en Kinderen voor Kinderen-zangeres Laura Koutrik (de favoriete stem van beide Henken) en Johan Verminnen (de grootste Vlaamse zanger van dat moment)

Alles kan

een mens

gelukkig maken

Het album naderde zijn voltooiing. Voor het lied Iedereen is anders werd René Froger, een talentvolle, maar helaas geflopte artiest benaderd. Zijn debuutalbum was na vier geflopte singles op sterven na dood. Hijzelf wilde graag, maar zijn platenmaatschappij (CNR) gaf geen toestemming.

Daarop werd besloten Richenel te vragen om het titelnummer te zingen. Deze Amsterdamse zanger, die o.a. koortjes had gezongen bij de Utrechtse ex- Braakzangeres Cherry Wijdenbosch (Dame uit Suriname) en zelf al grote Engelstalige hits had gescoord, was bereid om mee te doen.

De plaat was klaar.

Totdat René Froger belde: CNR had eindelijk toestemming gegeven. Henk Temming zei hem dat hij dat erg leuk vond, maar dat het album  klaar was. Froger drong aan en Temming, die tussen het mixen van het album net Alles kan een mens gelukkig maken had geschreven (tekst Henk Westbroek), dacht dat hij dit liedje dan maar aan Froger moest geven. Het nummer werd in allerijl opgenomen. (Froger: “En altijd iemand in de buurt, die van mijn houden kon”. Temming: “Stop! Het is : die van MIJ houden kon”. Froger: “In Amsterdam zeggen wij: die van mijn houden kon”. Temming: “Het is de bedoeling dat deze plaat ook buiten Amsterdam verkocht wordt, René…).

Toen het album klaar was, werd er een televisiespecial gemaakt door Veronica en door Jan Lenferink in de RUR-setting (zijn toenmalig zeer populaire programma) gepresenteerd.

Ook werd er een single uitgebracht. Een single met een dubbele A-kant: Circus Custers met Sara lacht en Johan Verminnen met Achter de wolken schijnt de zon.

De single wordt genegeerd door de radiostations. Men heeft een andere favoriet. Vanuit radioland (o.a. Erik de Zwart) wordt zeer nadrukkelijk gevraagd om Alles kan een mens gelukkig maken op single uit te brengen. Er wordt gehoor gegeven aan deze oproep. Afgesproken wordt dat de platenmaatschappij van René Froger de single mocht uitbrengen.. Vanzelfsprekend zou ook de opbrengst van deze single naar de Stichting Colombine gaan.

Na een paar gezamenlijke televisie-optredens van Het Goede Doel met René  Froger, was het een enorme hit. De plaat stond op 1 in de Top 40. Vanaf dat moment zijn CNR en René Froger een andere koers gaan varen. Voor het feest ter gelegenheid van het bereiken van de eerste plaats in de hitparade alsmede voor alle daaropvolgende televisie-optredens werd Het Goede Doel niet uitgenodigd.

Tevens werd bij zijn geflopte album Who dares wins een exemplaar van de hitsingle verpakt. Deze actie was marketingtechnisch subliem, maar moreel verwerpelijk. Zijn reeds geflopte album werd alsnog platina (100.000 verkopen).

Alles kan een mens gelukkig maken werd één van de grootste hits van het jaar en het album waarvan het kwam, Iedereen is anders werd het slechts verkochte Het Goede Doel-album ooit. De Stichting Colombine (en daardoor de Daniël de Hoedkliniek, een kinderkanker-ziekenhuis, waar het geld naar toe zou gaan) werd met een fooi afgescheept en de andere medewerkende artiesten werd door een collega een mes in de rug gestoken. Ondertussen is dit voorval al lang weer bijgelegd.

Henk Temming schreef voor hem (samen met Paula Patricio) Wild Rhythm. Helemaal vergeten is het echter niet, afgaande enkele uitspraken van Henk Westbroek tijdens optredens.

Souvenir

Halverwege 1988 kwam de single Uit vrije wil uit. Een deel van de opbrengst van de single en heel veel aandacht door de promotie van de single door Het Goede Doel ging naar het Aidsfonds. Het was een radiohit (Nr. 48 in de Top 100).

Eind 1988 werd begonnen aan de opname van een nieuw album,  dat hun reeds geboekte theatertour moest voorzien van nieuw repertoire.

Deze tour leidde hen langs alle grote theaters in Nederland onder de titel “Het Goede Doel – Theatertourisme”, waarbij hun muziek gecombineerd werd met theater.

Er was sprake van een verhaallijn. Er werd door de beide Henken gedanst, gejongleerd, gegoocheld en geacteerd. Het Goede Doel werd dat jaar beloond met de Gouden Notekraker van de Nederlandse Toonkunstenaarsbond.

Het album “Souvenir” kwam eind 1989 uit.

Het hoesontwerp van Souvenir is van Peter te Bos, zanger van Claw Boys Claw en tevens gastzanger op Iedereen is anders (Hij zingt daarop: Jane).

De singles van het album, Uit vrije wil  (al uitgebracht in 1988), Vandaag (Nr. 57 in de Top 100) en Met open ogen (Nr. 27 in de Top 40 en de Top 100) haalden de Nationale Hitparade. Voor de rest is “Souvenir” een minder commerciële plaat en – volgens sommige journalisten – een ‘pretentieus’ album. Het Goede Doel wisselde commerciële successen regelmatig af met meer experiment en avontuur in hun muziek. In Met open ogen, blijkt dat de band ook open oren (en een open mind) heeft voor ontwikkelingen binnen de dance scène.

Ook  wordt er op dit album gerapt. Het nummer Vandaag is – in diverse arrangementen op vele manieren gespeeld – al jaren onderdeel van het repertoire van Het Goede Doel. De in Parijs wonende Amerikaanse Aliss Terrell kwam één dag over om samen met Henk Temming de Franse tekst te schrijven en op te nemen en te integreren in het al jaren bestaande liedje. De Nederlandse tekst is tamelijk controversieel. Het gaat over zelfmoord. De Franstalige rap verklaart waarom de protagonist – in de ogen van de vrouwelijke rapper – terecht zelfmoord overweegt.

Best wel pretentieus…

Thailand:

Wereld Natuur Fonds

Dat jaar werd Het Goede Doel door de AVRO gevraagd om een televisiespecial op te nemen in Thailand. In dit programma werd er aandacht gevraagd voor het werk van het Wereld Natuurfonds. Ook Liz Mitchel (Bony M) gaf in dit programma acte de présence.

In 1990 werd Het Goede Doel, deze keer door Arcade, gevraagd om een verzamelalbum uit te brengen. De band had daar niets op tegen, mits er ruimte zou zijn voor een paar nieuwe liedjes.

Als ik de bouw van Arnold Schwarzenegger had, De muren zijn te dunBelgië (de theaterversie) en de eigen “party”-uitvoering van Een eigen huis (Alles kan een mens gelukkig maken) maakten dit zoveelste verzamelalbum aantrekkelijk genoeg om weer goud te worden. (hoogste notering: nr. 7).

In juni van 1991 bereikte de single van het album Als ik de bouw van Arnold Schwarzenegger had de 41e plaats.

1991: het einde

In een kort interview dat Henk Westbroek en Henk Temming, bij een promotieoptreden op televisie aan Erik de Zwart gaven, bleek dat Henk en Henk niet meer on speaking terms waren.
Ernstige meningsverschillen maakten een einde aan één van Nederlands meest succesvolle componistenduo’s. Tijdens een concert op Curaçao in 2010 vertelde Westbroek dat het conflict onder meer ging over de vraag wie de leadzang zou doen op Geboren voor het geluk, een van zijn favoriete nummers. Dit werd later door Henk Temming als onzin bestempeld. Volgens hem was er nooit onenigheid geweest over het repertoire en wie wat zong. In een Telegraaf interview zei Temming dat het wederzijds vertrouwen ontbrak.

2001: Reunie

In 2001 verscheen Geef de mensen wat ze willen, een verzamelbox met vier cd’s en een boekje, geschreven door Sander van Herk over de geschiedenis van Het Goede Doel. Zowel Temming als Westbroek benadrukten dat dit het exclusieve verhaal van Van Herk was: de geschiedenis door zíjn ogen … Op cd 4 van deze box staan unieke opnamen, van ver vóór Het Goede Doel platen maakte. Ook staan er enkele liedjes op van Iedereen is anders, ditmaal wél gezongen door Henk en/of Henk. En wederom beval deze box geheel nieuw materiaal. Alle mensen wonen op de aarde was het eerste liedje dat na 10 jaar van onenigheid weer door Henk en Henk samen werd geschreven én gezongen. Ze konden het dus nog steeds. Ook Windstil en Diep in mijn hart waren nieuw. Deze  3 liedjes werden opgenomen in de StuStuStudio’s (in 1994 van Utrecht naar Loenen aan de Vecht verhuisd).

Door het gezamenlijk samenstellen van dit album, werd het contact weer enigszins genormaliseerd. De wederzijdse irritaties waren min of meer verdwenen en de reden van het conflict was eigenlijk niet belangrijk meer. De tijd heelt alle wonden.

10 jaar gelukkig uit elkaar

Omdat door de aanslag op het World Trade Centre in New York op 11 september van dat jaar nogal wat Amerikaanse artiesten hun tournees naar Europa (en dús naar Nederland) cancelden, vielen er onverwacht gaten in de programmering van de Heineken Music Hall in Amsterdam. Dat was de voornaamste reden om Het Goede Doel, dat opeens door het verschijnen van de cd box volop in de publiciteit aanwezig was, te benaderen voor een optreden in de HMH.
Wat niemand verwachtte, gebeurde toch. Temming en Westbroek deelden het podium. (Dit was overigens al een paar keer eerder gebeurd. Bij optredens van de door Temming geproduceerde Friese band De Kast. Zowel in de Ahoy in Rotterdam als in het Arnhemse Gelredome zongen zij samen, begeleid door De Kast enkele liedjes van Het Goede Doel).
Maar nu dus weer als Het Goede Doel.

De 10 jaar dat Het Goede Doel niet actief was, was voor zowel Henk Westbroek, als voor Henk Temming en Sander van Herk succesvol verlopen. Henk Westbroek werd één van de populairste diskjockeys van Nederland en had een succesvolle solocarrière. Henk Temming en Sander van Herk produceerden o.a. De Kast, Herman van Veen, City to City, Frank Boeijen, Alderliefste, Ramses Shaffy en bovendien schreef Henk Temming, net als Henk Westbroek veel nummers voor andere artiesten.
De band voor de HMH-optredens bestond, naast de vaste leden Henk Temming (zang), Henk Westbroek (zang) en Sander van Herk (gitaar) uit:
Ab Tamboer (drums), Stephan Wienjus (bas), René Meister (toetsen, zang), JP Bast (toetsen) , Marjolein Spijkers, Valerie Conemans Beijnen en Carmen Gomes (koor), Toni Peroni (percussie), Philip Kolb (saxofoon, fluit), Ruud Breuls (trompet), Wim Bot (trompet) en Jan Oosting (trombone). In twee nummer (Iets van gevoel en Met open ogen) speelden ook de vroegere drummers Ron Visser en Hans Boosman mee.

Nieuwe uitgaves en nieuw werk

Alsof er niets gebeurd is, het beste van Het Goede Doel en Gekkenwerk

Door allerlei zakelijke verwikkelingen, verscheen de registratie van dit concert helaas pas 5 jaar later. In 2006 werd Alsof Er Niets Gebeurd Is door Disky uitgebracht. De luxe box bevatte een DVD met de integrale registratie van het concert van 22 december 2001, een DVD met interviews en backstage-fragmenten en een cd met 15 van de 28 liedjes.

In 2014 verscheen een heruitgave van de DVD en de CD van Alsof Er Niets Gebeurd Is bij Source 1 onder de titel Het beste van Het Goede Doel.

Eind 2007 vroeg Henk Westbroek aan Henk Temming of hij zin had de muziek te schrijven voor wat teksten die hij klaar had liggen voor zijn volgende soloalbum. Temming wilde dat wel en kreeg een tekst gemaild. De volgende dag stuurde hij de demo van het liedje op naar Westbroek, die daarop de volgende tekst mailde. Dat ging zo een tijd door en een paar weken later waren er genoeg liedjes geschreven voor een heel album. En meer…

Daarop vroeg Henk Westbroek of Henk Temming het album ook wilde produceren. Henk Temming ging akkoord en vanaf dat moment werd er gezamenlijk aan een album gewerkt. Toen bleek dat de combinatie van de stemmen beter werkte dan alleen de stem van Westbroek (of alleen de stem van Temming, die alle demo’s had ingezongen), was de stap om een duoplaat te maken snel gezet.

De naam van het album had Henk Westbroek al bedacht: Gekkenwerk.

Hoewel hij niet op dit album te horen is, is Sander van Herk wel degelijk van invloed op de kwaliteit van Gekkenwerk. Hij mixte het album, samen met Henk Temming.

Toen het album klaar was, vroeg Westbroek of Temming (die al 10 jaar niet meer had opgetreden) zin had om ook live mee te gaan spelen. Omdat dit, o.a. vanwege verplichtingen in de studio nogal ingewikkeld was, werd besloten dat er tweewekelijks werd opgetreden. De ene week wel, de andere week niet.

De band bestond al. De band waarmee Westbroek al jaren optrad:

Joost Vergoossen – gitarist
Speelde eerder bij Ilse DeLange, Kayak en Zeno.

Hans van den Hurk – drums
Onderwijsmanager bij de Rockacademie Tilburg en drummer bij The Night of the Proms

Richard Ritterbeeks – basgitarist
Brak door met Volumia! en speelt momenteel ook met ‘oud-volumianen’ in Vermeulen, Zalm en Ritterbeeks.

Geert Keijers – toetsen
Toetsenist bij de Toppers en Night of the Proms

Peter Hermesdorf – saxofonist

De naam en de downloads

Henk & Henk of toch Het Goede Doel

Temming verkeerde in de veronderstelling dat de plaat zou worden uitgebracht onder de naam Henk en Henk en er ook zou worden opgetreden onder die naam. Het management van Westbroek had echter al besloten dat alles zou gebeuren onder de naam Het Goede Doel. Toen Temming gevraagd werd welke nummers er gespeeld zouden worden, en hij antwoordde dat dit liedjes van Gekkenwerk zouden zijn aangevuld met repertoire van Het Goede Doel, kreeg hij als antwoord: “het klinkt als Het Goede Doel, het ziet eruit als Het Goede Doel. Waarom noem je het dan niet gewoon Het Goede Doel!?

Het album, dat aanvankelijk alleen was te verkrijgen via een legale, gratis download via de site van een detacheringsbedrijf voor ICT’ers (IT-staffing) was succesvol: ruim 1 miljoen legale downloads. Toch stond er geen enkele opname in de hitparade, omdat gratis downloads niet worden meegeteld. De single Naast jou is ruim 140.000 keer legaal gedownload en de single Laat Me In De Waan ruim 100.000 keer.

Tanzania

Samenwerking met Viafrica

Voor Gekkenwerk werd er niet alleen samengewerkt met een commercieel bedrijf als IT Staffing, maar ook met Viafrica, een hulporganisatie die zich inzet voor het computeronderwijs in landen als Tanzania, Kenia en Oeganda; facilitair en inhoudelijk.

Over de reis naar Tanzania en hun ervaringen is een documentaire gemaakt door RTV Utrecht. In 2009 gaf Het Goede Doel in Ahoy, Rotterdam een benefietconcert voor Viafrica, waarbij er diverse gasten optraden: o.a. George Kooijmans (Golden Earring), Hans Vandenburg (Gruppo Sportivo), De Kast, Frank Boeijen, Tim Akkerman (v.h. Di-rect)

Liefdewerk, favoriet werk en Overwerk

Liefdewerk 2011

Liefdewerk kwam uit op valentijnsdag 2011. De single Lief, liever, liefst was vanaf 24 januari 2011 te downloaden, als voorproefje van het album.

Op het album staat ook – het op verzoek geschreven – Erop en Erover voor Radio Tour de France.

Op Weg van Utrecht zijn naast Henk en Henk ook collega zangers Herman van Veen en Spinvis (Erik de Jong) te horen. De videoclip van dit nummer werd opgenomen in de toenmalige studio van Temming en van Herk in Loenen aan de Vecht.

Op Liefdewerk heeft Sander van Herk enkele gitaarpartijen ingespeeld. Ook heeft hij dit album gemixed.

Was alles maar precies zoals het was 2013

Op 24 mei 2013 werd de dubbel-cd Was alles maar precies zoals het wasgepresenteerd in Utrecht, in het café van Henk Westbroek – Stairway to Heaven. Op het album staan de favoriete Het Goede Doel-liedjes van Temming en Westbroek.

Overwerk 2015

Na ruim 2 jaar werk is het album Overwerk in 2015 verschenen. Dit album werd verkocht via deze website, maar is nu enkel nog verkrijgbaar via iTunes en Bol.com.

Het album bevat veel voormalig onuitgebracht werk. Deze nummers zijn herzien en opnieuw ingespeeld en ingezongen.

Uitgelicht:

Nederpop All-stars Band

Van september 2017 t/m mei 2018 is Henk Temming te gast bij de tour van de Nederpop All-stars Band.